دریافت(بررسي کاروانسراها و انواع و معماري آنها)

فهرست مطالب عنوان صفحه مقدمه معماري كاروانسراها كاروانسراهاي مدور كاروانسراهاي چند ضلعي حياط دار كاروانسراي دو ايواني كاروانسرها با تالار ستوندار كاروانسراهاي چهار ايواني كاروانسراها با پلان متفرقه معماري کاروانسراها مقدمه: از جمله يادگارهاي پر ارزش بررسي کاروانسراها و انواع و معماري آنها|30011903|cox30012242|بررسي کاروانسراها و انواع و معماري آنها
هم اکنون فایل با موضوع بررسي کاروانسراها و انواع و معماري آنها آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.



فهرست مطالب



عنوان صفحه



مقدمه



معماري كاروانسراها



كاروانسراهاي مدور



كاروانسراهاي چند ضلعي حياط دار



كاروانسراي دو ايواني



كاروانسرها با تالار ستوندار



كاروانسراهاي چهار ايواني



كاروانسراها با پلان متفرقه





معماري کاروانسراها





مقدمه:



از جمله يادگارهاي پر ارزش معماري ايران كاروانسراهاست كه از روزگار كهن به دلايل گوناگون و ارتباطي چون جريان اقتصادي ، نظامي جغرافيايي و مذهبي بنياد گرديده و در ادوار مختلف بتدريج توسعه و گسترش يافته است .



عملكرد هاي گوناگون كه كاروانسراها در گذشته بعمده داشته اند باعث شده است نامهائي مانند كاربات رباط ساباط خان اين Inn در فرهنگ لغات داده شود كه در اصل داراي وظايف مشابهي مانند كاروانسرا ها بوده ولي از نظر خصوصيات و معماري هر يك داراي ويژگي هاي متفاوت بوده اند . با توجه به كار برد توسعه گسترش كاروانسراها در ايران مي‎توان علل پيرايش كاروانسرا ها را نياز اساسي و حمايت كاروانيان دانست بنابراين بناهاي مشابهي كه با نامهاي مختلف احداث گرديده به احتمال زياد بهمين منظور و هدف بوده است . كلمه كاروانسرا مشتق از كاروان كاربان بعضي گروه مسافران) قافله (كه دسته جمعي مسافرت مي كنند و سراي به معني خانه و مكان است هر دو كلمه كاروان و سراي مشتق از پهلوي ساساني يعني فرس ميانه است . چنانه در فرهنگ لغات و ساير منابع ادبي نامهاي كاروان خانه كاروان گاه كاروان گه بعضي كاروانسرا مورد استفاده قرار گرفته است .



بنابراين ميتوان احداث كاروانسراها بناهاي مشابه را به هر دليلي كه در مسير جادها ساخته شده اند محلي براي استراحت و حمايت كاروانيان دانست .



برطبق تاريخي بنياد كاروانسراها در ايران از زمان هخامنشي آغاز مي شود : هر دوت مورخ يوناني در كتاب پنجم خود از ساختمانهايي گفتگو مي كند كه توسط هخامنشيان بين شوش و سارد ساخته شده بود ، هر دوت از يكصد و يازده بناي شبيه كاروانسرا(چاپارخانه)نام مي برد كه در فاصله حدود 2500 كبلومتر بين پايتخت هخامنشي و سارد بنا گرديده بود و كاروانيان اين فاصله را در طي سه ماه طي مي كردند .ازدياد توقفگاه ها يا كاروانسراها در گذشته براي راههاي ارتباطي ، جريان اقتصادي كشور كه مورد توجه و علاقه حكومت بوده مي باشد . مطالعه راههاي ارتباطي و جاده هاي بازرگاني و نظامي و نتايج تحقيقات و كاوشهاي باستان شناسي معلوم مي دارد كه از گذشته دور نياز وافري به ايستگاه هاي بين راه و امنيت و رفاه كاروانيان احساس مي شده است.





مطالب دیگر:
📜223 نکته اجرایی ساختمان📜ادبیات و معماری📜ارگ بم📜انواع پله های ساختمانی📜دانلود پاورپوینت آنتی بیوتیکها📜پرسش و پاسخ در مورد زلزله - اساتید برتر📜طراحی تالار اطاق های عمل بیمارستان📜طراحی تئاتر📜طراحی مجموعه های تجاری اداری تفریحی📜جزوه - مقاله - مطلب عکسبرداری هوایی📜کنترل ترک در بتن و روشهای آن📜نکات اجرایی نازک کاری در ساختمان📜نمای بی هویت - معماری - نما📜پاورپوینت بتن و انواع خرابیهای آن📜نقشه سازه 7 طبقه با محاسبات کامل نرم افزاری و بارگذاری📜راهنمای تهیه نقشه های سازه بتنی📜شیت بندی نقشه آماده اتوکد📜دیتیل اتوکد سقف عرشه فولادی📜پلان معماری درمانگاه شامل نما و مقطع و جزییات کامل و ...📜مجموعه کامل و جامع دیتیلهای معماری - هر آنچه که یک طراح لازم دارد📜نقشه سازه بتنی 4 طبقه با جزییات📜نقشه اتوکد معماری 4طبقه📜نقشه اتوکد سه بعدی ساختمان📜نقشه معماری و سازه ساختمان فولادی با بادبند برون محور 5طبقه📜اولین جزوه کامل و کاربردی ایتبز مسعود حسین زاده اصل